Tele2/Comviq har världens sämsta kundservice, här är beviset

Eftersom jag är arbetslös och fattig så ansåg jag mig tvungen att se över mina mobiltelefonkostnader. Det skulle jag inte ha gjort!

Jag skaffade mig ett kontantkort från Comviq/Tele2 och laddade på det med ”Kompis Surf”, en ”prisplan” som ger en månads surf eller 1 Gigabytes surf, vilket som inträffar först, och 30 kronor att ringa, SMS:a och MMS:a för samt ringa för 0kr/min till andra Tele2/Comviq-nummer. Eftersom några av mina vänner har Tele2/Comviq tyckte jag att det kunde vara en bra prisplan, men icke sa nicke. Efter att jag laddat på kortet skulle jag ringa till en av mina kompisar som har Tele2 som operatör, men se det gick inte!

Vad gör jag nu då?

Jo jag vänder mig till Comviqs support som man endast kan nå från deras hemsida genom ”Min Sida”. Följande svarskarusell utspelar sig nu under de närmaste tre veckorna, om jag hade varit beroende av en fungerande telefon hade det hela varit katastrof. Jag har utelämnat namn och telefonnummer i citaten nedan, men allt annat är ordagrant återgivet.

2013-08-01

Hej! Jag har tankat Kompis Surf för 70 kronor, kan jag bara surfa på den prisplanen och inte ringa? Vad skall jag i så fall ha ”potten” på 30 kronor till?

Med vänliga hälsningar

Johannes

Sedan följer ett formulär man får fylla i första gången man kontaktar supporten där man uppger namn, adress, telefonnummer, om man testat simkortet i en annan telefon eller inte, var felet inträffat, vilket nät man försökt använda (2G, 3G eller 4G) samt vilken telefonmodell man använt.

Svar från Comviqs kundtjänst/support:

2013-08-02 17:06:56

Hej Johannes,

Med Kompis Surf 70 kan du både ringa och surfa. När du tankar på med Kompis Surf 70 får du 1GB mobilsurf att surfa för samt 30 kr att använda till samtal, sms och liknande tjänster. Du ringer för 0 kr/min med en öppningsavgift på 99 öre till Comviq/Tele2-nummer och för 99 öre/min till övriga operatörer med öppningsavgift på 99 öre.

För att kunna hjälpa dig med dina problem att ringa skulle vi behöva få svar på följande frågor: (Dessa frågor har jag redan till stor del besvarat i det första formuläret, min anmärkning)

Vad har du för telefonmodell?

Är det svenska eller utländska telefonnummer du försöker att ringa till?

Är det bara vissa telefonnummer du har problem att ringa till?

Får du något felmeddelande när du försöker ringa?

Kan du ta emot samtal?

Upplever du problemet överallt eller bara på en speciell plats?

Fungerar det bättre ifall du testar ditt simkort i en annan telefon?

Med vänliga hälsningar,

Comviq

Mitt svar:

2013-08-05 13:33:20

Hej! Jag använder en Samsung Galaxy S2 med de senaste uppdateringarna installerade. Jag har försökt ringa till andra Tele2/Comviq-abonnenter, alltså svenska nummer, jag får inget felmeddelande, samtalet bara inte kopplas fram utan ”läggs på”. Jag har försökt med att starta om telefonen och försöka igen, men det har inte hjälpt. Jag vet inte om jag kan ta emot samtal. Jag har bara försökt att ringa hemma. Jag har ingen annan telefon som kan ta ett ordinärt sim-kort.

Med vänliga hälsningar

Johannes

Comviqs kundtjänst/support svarar:

2013-08-06 15:20:25

Hej Johannes,

Fungerar det för dig nu?

Det skulle vara bra att veta om du kan ta emot samtal? Kan du möjligtvis testa det

Dessutom skulle det vara bra om du kunde testa simkortet i en annan telefon. Om du inte har en telefon du kan testa med så kolla gärna med familj/vänner

Med vänliga hälsningar,

Comviq

Mitt svar:

2013-08-06 17:50:27

Hej! Det går att ringa till telefonen, det går också att ringa ”vanliga” fasta nummer och andra operatörers mobilnummer, alltså de nummer som det kostar pengar att ringa till, men det går fortfarande inte att ringa Tele2/Comviq mobilnummer…….

Jag har ingen familj och mina vänner vill inte låna ut sina telefoner till mig……

Med vänliga hälsningar

Johannes

Comviqs kundtjänst/support svarar:

2013-08-08 09:32:26

Kan vi ta några exempel på de numren som du inte kan ringa till? Vi skulle också behöva veta om du kommer till en telefonsvarare eller om en upptagetton dyker upp när du försöker ringa dessa nummer.

Med vänliga hälsningar

Comviq

Mitt svar:

2013-08-08 10:54

Hej! Som jag redan svarat blir jag helt enkelt inte uppkopplad till dessa nummer. Ingen upptagetton, ingen telefonsvarare. Ett nummer är: XXXXXXXXXX, ett annat: XXXXXXXXXX.

Med vänliga hälsningar

Johannes

Comviqs kundtjänst/support svarar:

 2013-08-09 14:16:53

Hej!

Eftersom du har problem att ringa till vissa nummer och inte alla låter det som att det ligger någon slags spärr i telefonen.

Jag vill att du testar det här:

1. Gå till ”Kontakter” i telefonen

2. Sök upp den kontakt som inte kan ringa till mottagaren och redigera kontakt.

3. Hitta inställlningen ”Add/Remoive blacklist”, ”Koppla till röstbrevlådan” eller liknande menyval och bocka ur alternativet.

Hittar du inte det kan du kontakta samsung eller kolla i manualen för ytterligare hjälp.

 Med vänliga hälsningar

Comviq

Mitt svar:

20130809 17:26

Hej! Jag har provat att lägga till/ta bort från spärrlista för de kontakter det gäller och det är inte felet. Samma problem kvarstår. Kontakterna är inte spärrade i telefonen men går ändå inte att ringa till. Jag tror att det är något fel på ert nät.

Med vänliga hälsningar

Johannes

Comviqs kundtjänst/support svarar:

 2013-08-12 14:13:55

Hej,

De numren som du angav som exempel till oss, kan de ringa till dig?

Med Vänliga Hälsningar,

Comviq

Mitt svar:

20130812 20:23

Hej! Det går bra för dessa att ringa till mitt nummer XXXXXXXXXX.

Med vänliga hälsningar

Johannes

Comviqs kundtjänst/support svarar:

 2013-08-13 13:18:09

Vi har startat om nätet i ditt SIM-kort, prova att starta om telefonen och se om det går att ringa nu, om det inte går skulle vi behöva svar på dessa frågor nedan:

Skulle du kunna prova att ringa till dessa nummer från en annan plats?

Vet du om dessa personer du försöker ringa har problem med att ta emot samtal från fler än dig?

Skulle du kunna prova att koppla upp dig mot ett 2G-nät och prova att ringa till dem?

Med vänliga hälsningar

Comviq

Mitt svar:

2013-08-15

Hej! Det går fortfarande inte att ringa till dessa nummer. Inte heller från en annan plats. Att koppla upp mig till ett 2g-nät vet jag inte hur man gör, det jag provat är att ställa in ”bara gsm” i inställningarna för mobilnät men det hjälper inte heller (det är samma sak som att ställa in bara 2G-nätet på telefonen, min kommentar). De har inte problem att ta emot samtal från andra.

Med vänliga hälsningar

Johannes

Comviqs kundtjänst/support svarar:

 2013-08-16 15:22:17

Hej,

Du behöver testa simkortet i en annan telefon för att vi ska kunna se om problemet är hårdvarurelaterat eller om felet sitter i ditt simkort. Har du ingen telefon du kan testa i behöver du besöka en elektonikbutik så kommer de kunna hjälpa dig.

Med Vänliga Hälsningar,

Comviq

Mitt svar:

20130819

Hej! Jag har nu testat sim-kortet i en annan telefon och försökt ringa till ett tele2-nummer  och det fungerade utmärkt, det enda konstiga är att det har dragits pengar från min pott för det samtalet, det skall ju vara kostnadsfritt till andra tele2-nummer! Hur förklarar ni det?

Jag har skaffat ett kontantkort från Telia och stoppat in det i min telefon och det fungerade direkt, utan kontakt med kundservice, surf, fasta nummer, mobilnummer och allt fungerade utan problem direkt.

Med vänliga hälsningar

Johannes

Comviqs kundtjänst/support svarar:

 2013-08-19 20:44:01

Hej,

Eftersom simkortet fungerade i en annan telefon så är det din telefon som behöver felanmälas.

Orsaken till att det har dragits pengar är endast för att det dras 99öre på öppningsavgiften. För varje samtal man gör så kostar det 99öre oavsett om man ringer till comviq/tele2 eller till andra operatörer. (Det är alltså inte GRATIS att ringa till andra Tele2/Comviq-nummer som de påstår i sin reklam, min anmärkning)

Med vänliga hälsningar

Comviq

Här anser Comviq att ärendet är avslutat men jag ger mig inte och lägger upp ett nytt ärende och hänvisar till det förra ärendet:

20130819

Jag vill ha mina pengar tillbaka. Eftersom jag inte kan använda mitt kontantkort fullt ut (se föregående ärende) och eftersom det inte är några som helst problem med ett kontantkort från Telia kan det inte vara ett fel på min telefon, möjligen ett fel på min telefon tillsammans med ett kontantkort från er! Det är en viss skillnad.

Med vänliga hälsningar

Johannes

Comviqs svar:

 2013-08-20 15:29:10

Hej Johannes

Jag hittade tidigare ärenden och kunde se att ditt simkort fungerade bra i en annan telefon. Det du kan göra är att du kan kontrollera telefonmanualen efter samtalsspärrar eller kontakta din telefontillverkare/serviceombud. (Detta är samma kille som föreslog samma sak i det förra ärendet som alltså föreslår samma sak igen! Min anmärkning)

Med vänliga hälsningar

Comviq

Mitt svar:

2013-08-21

Hej! Det har jag redan gjort. Inga spärrar fanns inlagda och finns inte nu heller. Jag vill ha tillbaka mina pengar.

Med vänliga hälsningar

Johannes

Comviqs svar:

 2013-08-22 09:39:24

Hej Johannes!

Då ditt kort fungerade bra i en annan telefon så är det din telefon som är felaktig ifall inga spärrar ligger aktiva i den.

Var det en telefon du köpte från vår webbutik?

Med vänliga hälsningar

Comviq

Mitt svar:

Hej! Då det fungerar med ett kort från Telia anser jag inte att det är något fel på telefonen! Det fungerar INTE med ett kort från TELE2/Comviq men med alla andra kort, hur kan det då vara fel på min telefon? Den är inte köpt i Er web-butik.

Med vänliga hälsningar

Johannes

Comviqs svar:

 2013-08-23 13:36:17

Hej Johannes,

Då vårat simkort fungerar i en annan telefon så låter det onekligen som att problemet sitter i din telefon. Är det fler än bara Telias kort som du provat med? Kan vara så att det är telefonen som är operatörslåst till en annan operatör.

Med vänliga hälsningar

Comviq

Mitt svar:

20130823

Hej! Men snälla nån! Jag köpte telefonen för länge sedan (2011) och utan operatörslås. Jag har använt den med alla operatörer sen dess utom 3 (Hi3G Access). Alla har fungerat utan problem, alla utom Comviqs kontankort! Kom inte och påstå att det är fel på min telefon igen, den är uppdaterad till den senaste versionen av Android och helt felfri i alla andra lägen än när den har ett Comviq kontantkort i.

Jag vill ha tillbaka mina pengar!

Med vänliga hälsningar

Johannes

Och där står vi idag. Inga pengar tillbaka, inget fel på min telefon, inget fel på Comviqs nät eller simkort eller kundservice?

Valda delar av Tele 2:s kundservice? Eller illustrerar dessa att Tele 2:s kunder är fårskallar?
Valda delar av Tele 2:s kundservice? Eller illustrerar dessa att Tele 2:s kunder är fårskallar?

2 svar på “Tele2/Comviq har världens sämsta kundservice, här är beviset”

  1. Jag håller med om att det är en mycket dålig kundservice.
    Min telefon är låst och jag har försökt få någon att tala med hela dagen, utan resultat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *